Emoții. Nevoi. Comunicare nonviolentă.

Emoții. Nevoi. Comunicare nonviolentă.

Toată săptămâna m-am gândit la articolul acesta, dar m-am uitat în gol la rândurile care nu se lăsau scrise. Eram copleșită de urmele unei sinuzite și totul îmi era neclar. Am încercat din greu să fac lucrurile aliniate cu vocea mea interioară, dar totul era atât de greu. Tot ce vedeam în față erau multe lucruri de făcut, într-o dezordine completă.
Acum după un exercițiu de priming cu Tony Robbins lucrurile curg. Un exercițiu care te energizează și aliniază la tine însăți.

Ceea ce vreau să vă povestesc este că săptămâna trecută am participat la un curs de comunicare nonviolentă la Școala Babel. Cadrul intim, exercițiile din cadrul cursului, atitudinea deschisă au creat o conectare perfectă, un incubator de comunicarea nonviolentă.

Primul meu moment aha! a fost când am înțeles că ceea ce guvernează comunicarea nonviolentă, ca un soare blând care stă tot timpul deasupra ei, este compasiunea. Compasiune pentru tine însuți, compasiune pentru toți semenii tăi. Să lași compasiunea să-și presare bogăția peste o discuție cu tine însuți atunci când greșești, să lași compasiunea să fie vie în sufletul tău atunci când ceilalți arată emoții care nu-ți plac.

Comunicarea nonviolentă ne învață că în spatele fiecărei emoții – optimist, furios, frustrat, împlinit, încrezător, confuz, trist, se află întodeauna o nevoie. Emoția, sentimentele sunt cele de care ne blocăm noi în situații de conflict. Nevoia care se află în spatele emoției este întodeauna frumoasă – nevoia de respect, de apreciere, înțelegere, de a fi auzit, văzut, ascultat, nevoia de autenticitate, creativitate, ordine, odihnă, atingere, respect. Nevoia este ceva foarte drag nouă, iar emoțiile sunt expersia importanței acelei nevoi.
Uite aici o listă de emoții și aici o listă de nevoi care te pot ajuta să-ți faci o imagine mai clară.

Valorile personale sunt tot nevoi. Valorile sunt nevoi pe care le prețuim mult. Nevoi după care ne ghidăm.

Exercițiul comunicării nonviolente presupune să observi discuția, să identifici sentimentul și tot prin observație să identifici nevoia din spatele emoției, iar cireașa de pe tort este să comunici o cerință pe baza nevoii.
De exemplu. Văd că ești furioasă. E posibil să ai nevoie de niște odihnă? sau Mă simt iritată. Am nevoie de liniște și odihnă.
și nu așa Da calmează-te. Ce e în neregulă cu tine?! și Faci prea multă gălăgie. Joacă-te în liniște! 

Un alt principiu este acela de a fi impecabil cu cuvântul nostru. Ceea ce spun este chiar ceea ce vreau să spun? sau este ceva ce îmi iasă pe gură fără să gândesc, fără să fie gândul meu – e de fapt cum zicea mama, tata… sunt cuvintele lor…

Acest exercițiu de comunicare nonviolentă, această comunicare empatică este un instrument pentru creier, în care folosim observația, gândirea să facem apel la esența noastră ca ființe umane, la sufletul nostru, la ce este uman și frumos în noi – bucurie, conectare, joacă, liberatate, iertare… Nu este un exercițiu ușor, dar este un exercițiu care merită. Noi merităm.

Întrebarea folosită ca și cârlig de atragere a comunicării nonviolente este: Ce nevoie se ascunde în spatele emoției? 

O întrebare simplă care poate schimba cu totul direcția unei discuții, direcția unui conflict, a unei neînțelegeri.

Acum ceva ani când am aflat prima dată de comunicarea nonviolentă am citit cartea Comunicarea nonviolenta de MARSHALL B. ROSENBERG. Acum sigur am nevoie să o recitesc.  O recomand.

Această perspectivă a comunicării nonviolente inițiată de Marshall B. Rosenberg vorbește un adevăr universal valabil. Datorită acestui lucru am identificat puncte comune cu modelul de comunicare PCM – Process Communication Model despre care voi vorbi în următorul articol.

Leave a Reply

Your email address will not be published.